Start-stop systemen schakelen de motor uit wanneer het voertuig stil staat. De motor wordt automatisch gestart als er weer opgetrokken wordt. Het steeds aan- en uitschakelen van de motor lijkt slecht voor de motor, zou je kunnen denken.
Het systeem werkt anders dan de gebruikelijke startmotor. In conventionele auto’s is een aparte dynamo en startmotor ingebouwd. De startmotor is zo gemaakt dat deze de motor (net) gestart krijgt. De dynamo is via een riem aan de motor verbonden en is alleen bedoeld om de benodigde elektriciteit voor de auto te genereren.
Bij een start-stop systeem is de dynamo en de startmotor veelal in één geheel gebouwd en rechtstreeks aan de motor gekoppeld. Deze unit kan zowel aandrijven (de motor starten) als energie opwekken. Door de combinatie van beide is deze unit in staat om de motor sneller rond te draaien en start de motor makkelijker.
Wanneer de auto meer dan 20 seconden stil staat is uitschakelen van de motor al brandstofbesparend, dus er is geen reden om het start/stop systeem uit te zetten.
Rijstijltips Start/stop
Zet het start/stop systeem nooit uit. Veel start/stop systemen kunnen weliswaar uitgeschakeld worden, maar dit is niet nodig. Een ingeschakeld start/stop systeem heeft al nut als u meer dan 20 seconden stil staat. Gebruik van het start/stop systeem scheelt u een paar procent aan brandstofverbruik en dus aan brandstofkosten.
Het start/stop systeem zet automatisch de motor uit wanneer dit kan. De motor start weer zodra u bijvoorbeeld de rem los laat of de koppeling op laat komen. Vraag je dealer hoe je het start/stop systeem optimaal laat functioneren.