Vroeger was een automatische versnellingsbak per definitie minder zuinig dan een handgeschakelde versnellingsbak. Dat kwam door de gebruikte vloeistofkoppeling, ook wel koppelomvormer genoemd, die een laag rendement had.

Tegenwoordig is het steeds vaker andersom. Doordat de automatische versnellingsbak is uitgerust met één of meerdere ‘normale’ koppelingen en de bak veel sneller kan schakelen dan een handgeschakelde versnellingsbak, zijn automatische versnellingsbakken tegenwoordig efficiënter dan handgeschakelde versies. De automaat bepaalt zelf steeds het meest efficiënte schakelmoment en optimaliseert daarmee het brandstofverbruik.

Een automatische versnellingsbak met dubbele koppelingen schakelt ook automatisch. De versnellingsbak met dubbele koppeling bestaat uit twee separate versnellingsbakken in één behuizing. Wanneer in een ‘even’ versnelling gereden wordt, is het deel met de ‘oneven’ versnellingen ontkoppeld. De automaat selecteert alvast de volgende ‘oneven’ versnelling. Zodra er geschakeld wordt, ontkoppelt de automaat de ‘even’ versnelling en koppelt tegelijkertijd de ‘oneven’ versnelling. Daardoor is er altijd aandrijving en ontstaat er dus geen tijdsverlies door het schakelen. Dit heeft een positief effect op de het brandstofverbruik van de auto.