Een elektrische auto, ofwel een electric vehicle (EV), rijdt op elektriciteit. De elektriciteit zit opgeslagen in  een lithium-Ion accupakket. In het geval van een brandstofcel-voertuig, een fuelcell-electric vehicle (FCEV), maakt een brandstofcel elektriciteit uit waterstof dat in de tank is opgeslagen. Bij zowel een EV als FCEV wordt de elektriciteit gebruikt voor het aandrijven van een elektromotor, die veel energie-efficiënter is dan een verbrandingsmotor.

Voor het rijden met een elektrische auto is het optimaal gebruiken van de opgeslagen elektrische energie van groot belang. Hoe zuiniger je omgaat met het elektrisch verbruik, hoe verder je komt.

Een aantal basistips voor het rijden met een elektrische auto:

  • Plan je reis zo dat je weet waar je moet laden of tanken om de reis te kunnen maken
  • Hou er rekening mee dat in de winter, bij lage temperaturen, de actieradius van de EV kleiner is. Als extra stroomverbruikers worden ingeschakeld geldt dit ook voor de FCEV
  • Zet grote stroomgebruikers, zoals airco of verwarming, bij voorkeur uit. In winterse omstandigheden is het zinvol om de stoelverwarming te gebruiken in plaats van de verwarming van het hele interieur. Dat werkt sneller, is ook comfortabel en gebruikt aanzienlijk minder stroom, stroom die wordt geleverd uit de accu en/of brandstofcel
  • Rij bij voorkeur altijd in de Economy stand van de auto. Sneller rijden levert slechts een paar minuten op, die je weer kwijt bent bij het (extra) laden/tanken
  • En moet er meer afgeremd worden, maak dan zoveel mogelijk maximaal gebruik van het terugwinnen van remenergie door tijdig en rustig te remmen. Op het dashboard van je auto kan je zien dat je alleen elektrisch remt. Alleen als de verkeerssituatie dit vereist, zul je het rempedaal wat dieper intrappen, waarbij ook het remsysteem wordt ingeschakeld. Hierbij gaat wel een groter deel van de energie verloren
  • Omdat bij een rustige rijstijl het remsysteem vrijwel niet wordt aangesproken adviseren wij om eens in de week een keer het rempedaal wat dieper in te trappen waardoor het remsysteem schoon en gangbaar blijft
  • Gebruik snelladen – indien mogelijk- bij voorkeur alleen als het moet. Dit is duurder dan langzaam laden en levert meer verliezen op
  • Bij een EV doe je er bij warme en koude temperaturen verstandig aan de auto als mogelijk voor vertrek te koelen/verwarmeren met laadstroom. Dit voorkomt extra energieverbruik tijdens het rijden waardoor meer energie voor de aandrijving overblijft